Julia Kleinrensink
- Functie
- Strategisch adviseur public affairs
- E-mailadres
- jkleinrensink@cedris.nl
Nieuws
De Tweede Kamer heeft ingestemd om medewerkers van werkontwikkelbedrijven te compenseren voor de inkomensachteruitgang door de belastingmaatregelen in 2025. Alle medewerkers krijgen in 2025 € 45,- per maand aan compensatie. Een mooie stap na maanden van actie, waarin duidelijk werd hoe hard deze compensatie nodig is. Lees wat dit in de praktijk betekent én wat er verder nodig is.
We hebben goed nieuws: de actie #IkVerdienHetOok heeft succes gehad! Gisteren stemde de Tweede Kamer in met een voorstel om medewerkers bij werkontwikkelbedrijven te compenseren voor de onbedoelde inkomensdaling door belastingmaatregelen sinds 1 januari 2025.
Wat betekent dit? Dankzij een amendement van SP-Kamerlid Bart van Kent krijgen álle werknemers bij werkontwikkelbedrijven met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2025 een maandelijkse compensatie van € 45,- netto. Dat is een belangrijke stap voor de groep die de afgelopen maanden flink in de knel kwam. Want wie nu rond moet komen van een klein inkomen, voelt elke euro.
We zijn blij dat de politiek geluisterd heeft. En dat er oog is voor de mensen om wie het gaat: mensen met talent, die elke dag waardevol werk doen.
Maar we zijn er nog niet, want het is cruciaal dat deze compensatie zó snel mogelijk op de rekeningen van medewerkers staat. Binnenkort stemt de Eerste Kamer over het amendement, waarna er over de uitvoering kan worden gedacht. Hiervoor is Cedris in gesprek met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en VNG. De verwachting is dat dit bij de septembercirculaire geregeld is. Zodra hier meer over bekend is, zullen we onze leden hiervan op de hoogte stellen. Want deze mensen verdienen duidelijkheid én snelheid.
En we kijken ook vooruit. Want één jaar compensatie is niet genoeg. Daarom roepen we het kabinet op om op Prinsjesdag een structurele oplossing te presenteren. Zodat medewerkers niet elk jaar hoeven af te wachten of hun inkomen op orde blijft. Dat is wel zo eerlijk.
Samen blijven we strijden voor een arbeidsmarkt waar iedereen welkom is en waardevol werk kan doen.
Met de bordesfoto is het nieuwe kabinet officieel van start. In het regeerakkoord staan plannen voor werk, sociale zekerheid en de hervorming van de Participatiewet. Wat betekenen die ambities voor een inclusieve arbeidsmarkt en welke rol spelen werkontwikkelbedrijven daarin? We zetten de belangrijkste keuzes en kansen voor je op een rij.
Nieuws
Bij Caparis draait duurzaamheid niet om cijfers, maar om mensen. Directeur Alex Bonnema laat zien hoe het Friese werkontwikkelbedrijf de...
Nieuws
Per 1 juli 2026 zijn de loontabellen van de cao Sociale Werkvoorziening (SW) en de cao Aan de Slag aangepast....
Nieuws