Ga naar de inhoud

Uitvoering van de compensatie voor de belastingmaatregelen 2025

Medewerkers onder de cao Aan de Slag en cao SW krijgen compensatie voor het inkomensverlies door de belastingmaatregel. In 2025 gaat het om 42 euro bruto per maand. Lees hoe de regeling werkt en wat dit betekent voor de komende jaren.

Afgelopen jaar gingen medewerkers onder de cao Aan de Slag en de cao SW er financieel op achteruit door belastingmaatregelen. Na acties van Cedris, vakbonden en ondernemingsraden en met steun van de VNG is er een compensatie gekomen vanuit het Rijk. In dit artikel vind je de regeling voor de uitbetaling én lees je het antwoord op veelgestelde vragen over deze regeling.

Veelgestelde vragen compensatie belastingmaatregel

Hoe blijven Cedris en VNG zich inzetten? We zijn blij dat er erkenning voor onze sector: onze medewerkers zijn de enige groep die gecompenseerd worden, terwijl alle werkenden op minimumloon met een parttime dienstverband er op achteruit zijn gegaan. De beste oplossing blijft een ander belastingplan. Wij blijven ons inzetten voor een structurele oplossing.

Hoe hoog is de compensatie? De compensatie is in 2025 42 euro bruto per persoon per maand (504 euro compensatie voor het hele jaar). Voor 2026-2028 zou de compensatie ongeveer 23 euro bruto zijn per maand. Inmiddels is er een motie aangenomen om het belastingplan aan te passen. Als dit compenseert voor de achteruitgang, vervalt deze losse compensatie. Iedere medewerker ontvangt hetzelfde bedrag.

Waarom is de compensatie geen 45 euro? In het amendement van Kent voor 2025 werd 40 miljoen vrijgemaakt en er werd in dit voorstel genoemd dat elke medewerker 45 euro zou ontvangen. De dekking is onvoldoende om iedere medewerker 45 euro uit te keren, omdat er (onder andere) nog 18,7% werkgeverslasten vanaf gaan. Vlak na Prinsjesdag is 37 euro als schatting gecommuniceerd. We zijn blij dat met de laatste berekeningen het bedrag hoger is uitgepakt.

Voor wie is de compensatie? Alle medewerkers die vallen onder cao Aan de Slag en WSW krijgen een compensatie voor 2025 van €504,- bruto. Iedere medewerker die in dienst is op het moment van uitbetalen krijgt de compensatie en iedereen krijgt hetzelfde bedrag. Stel dat een bedrijf de compensatie met het november­salaris uitbetaalt, krijgt iemand die op 1 oktober 2025 in dienst kwam de compensatie wél. Wie op 1 oktober 2025 uit dienst ging, krijgt die dan niet. Tussen bedrijven kunnen daardoor verschillen ontstaan, maar binnen één bedrijf is het voor iedereen hetzelfde. Het bedrag is voor iedereen hetzelfde, ongeacht het aantal maanden in dienst of de omvang van het dienstverband. De RVU-doelgroep is helemaal uitgezonderd en krijgt geen compensatie.

Hoe werkt de compensatie? Voor de uitvoering hebben we een regeling opgesteld. Waarbij eenvoud en efficiëntie belangrijke uitgangspunten zijn, zodat er niet veel uitvoeringskosten zijn. Daarom geldt de compensatie voor alle medewerkers en krijgt iedereen hetzelfde bedrag. De compensatie is een bruto toevoeging op het salaris.

Niet alle medewerkers zijn er op achteruit gegaan, waarom krijgen zij toch een compensatie? We vinden het belangrijk dat zoveel mogelijk geld bij de medewerkers terecht komt. Daarom is er in de regeling gekozen om het makkelijk te houden in de uitvoer. Het is haast onmogelijk om preciezer te bepalen wie er hoeveel op achteruit is gegaan omdat het van je situatie afhangt hoeveel je precies overhoudt. Bovendien zijn er ook mensen die misschien niet ervaren hebben dat ze erop achteruit waren gegaan, maar als de belastingmaatregel niet was ingevoerd waren zij erop vooruit gegaan.

Heeft de compensatie effect op andere toeslagen en uitkeringen? Ja, dit kan effect hebben. We hebben gekeken op welke manier de compensatie zo min mogelijk invloed heeft op de toeslagen en uitkeringen. De VNG adviseert aan gemeentes om te zorgen dat er niet wordt gekort op de uitkering. De compensatie is een bruto toevoeging op het salaris en telt dus wel mee voor toeslagen. Per persoon kan dit effect verschillen.

Hoe en wanneer wordt het uitbetaald? Op 9 oktober tekenden VNG, SZW en Cedris bestuurlijke afspraken. De middelen komen in de decembercirculaire naar de gemeenten. De grootste gemeente in uw samenwerkingsverband ontvangt de compensatie in december met de decembercirculaire. Met VNG is afgesproken dat het bedrag door deze gemeenten direct en ongewijzigd wordt doorgezet. Maar eerder uitbetalen – bijvoorbeeld in november 2025 – is ook mogelijk. Spreek dit goed af met uw gemeente. Wij roepen gemeenten en werkontwikkelbedrijven op om zo snel mogelijk en in ieder geval in 2025 nog over te gaan tot betaling, zodat medewerkers de compensatie ontvangen in dit belastingjaar.

Wat betekent dit voor de komende jaren? In 2025 komt er eenmalig een uitkering voor alle maanden. In de jaren 2026-2028 is er een compensatie per maand. Op dit moment wordt er een motie uitgewerkt die vraagt om een wijziging van het belastingplan. Wanneer het belastingplan voldoende is gewijzigd, is een compensatie niet meer nodig.

Hoe wordt het geld verdeeld vanuit het Rijk? In samenwerking met het ministerie en de VNG is ervoor gekozen om in 2025 het geld te verdelen op basis van een uitvraag hoeveel mensen de werkontwikkelbedrijven onder de cao aan de slag en de cao SW aan het werk hebben. Dit geldt wordt overgemaakt naar de grootste gemeente in de arbeidsmarktregio zodat het werkontwikkelbedrijf hopelijk met één gemeente afspraken hoeft te maken. Het bedrag per bedrijf is te vinden op de website van de VNG. Deze verdeelsleutel komt het dichtst bij een verdeling die past bij betalen naar realisatie. Voor 2026-2028 wordt gekeken of deze verdeelsleutel opnieuw wordt gebruikt of dat de verdeelsleutel wordt gebruikt zoals ook gebruikt is bij de middelen voor de arbeidsmarktinfrastructuur.

Deel deze pagina:

Bekijk ook